Користувацький вхід

Останні публікації

Особливості організації роботи на музичних заняттях з дітьми, що мають порушення зору

Зареєструйтесь,
щоб мати можливість переглядати всі сторінки та файли,
публікувати власні матеріали, отримувати сертифікати.

...

1
У статті акцентовано увагу педагогів на особливостях організації роботи на музичних заняттях з дітьми, що мають порушення зору. Одним з важливих завдань всебічного розвитку сучасної дитини є виховання музичної культури. Сприйняття музики - складний процес, який пов’язаний з можливостями уваги, пам'яті, мислення, уявлення та слухового сприйняття дитини. Стаття рекомендована музичним керівникам дошкільних навчальних закладів.


ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ НА МУЗИЧНИХ ЗАНЯТТЯХ
З ДІТЬМИ, ЩО МАЮТЬ ПОРУШЕННЯ ЗОРУ.

strong>
Зір - природний дар, має величезну цінність. Завдяки нашим очам ми можемо милуватися красою навколишнього світу, його фарбами. Починаючи з середини двадцятого століття, лікарі відзначають зростання числа очних захворювань, викликаних різними факторами сучасного життя. За даними сучасної статистики, в нашій країні майже кожна третя дитина дошкільного віку вже має проблеми із зором, і їх кількість зростає. І дуже важливо, щоб для таких дітей лікування поєднувалося з педагогічним впливом, спрямованих на корекцію та компенсацію наявної патології.
Найбільш сильні враження і переживання дитини з порушенням зору пов'язані зі звуками, весь світ сприймається ним як наповнений звуками, музика звучить у всьому.
Для розвитку музичних здібностей слухова функція має найбільше значення. Якщо дитина потрапляє у відповідні умови, де оптимально використовуються компенсаторні можливості останнього, де йде корекція порушення, то можна припустити, що дитині, незважаючи на порушення зору, можливо, домогтися визначених успіхів у музичній діяльності. Цьому сприяє раннє виявлення музичних здібностей у дитини з порушеннями зору, так як до 5 років вже з'являються ознаки здібності в музиці. Це відбувається тільки при тісному контакті працюючих з дітьми фахівців – лікаря-офтальмолога, тифлопедагогів, вчителя-логопеда, вихователів, музичного керівника, інструктора з фізичного виховання, практичного психолога. Такий взаємозв'язок допомагає стежити за динамікою розвитку дитини.
Знання особливостей розвитку дітей з порушенням зору вказує на доцільність проведення діагностики музичних здібностей в дошкільному віці та необхідність і актуальність для них музичного виховання протягом усього дошкільного віку. У дітей з порушенням зору невисока рухова активність, швидка втомлюваність, у багатьох - порушення мови, нестійка увага, погана пам'ять. Спостерігаються так само емоційні та поведінкові розлади у одних це невпевненість в собі, сильна скутість, загальмованість, у інших - навпаки-розгальмування, некерованість, порушення координації рухів. У тих і у інших - труднощі зорово-просторового орієнтування, а так само ці діти легко збудливі, вразливі, часто не можуть керувати своїми почуттями. Тому саме на музичному занятті, де проявляється емоційність, а музика вимагає вираження почуттів і настрою, виникає необхідність корекції емоційно-поведінкових порушень дітей з патологією зору.
Найважливішим завданням в цій роботі з такими дітьми треба визначити:
створення на занятті емоційно комфортних умов, зацікавлення дітей музичною діяльністю, створення цікавих ігрових ситуацій, що сприяють збагаченню знань дітей про музичну грамоту.
На кожному занятті педагогові необхідно бути артистичним, захоплювати дітей власним прикладом, чуйно реагувати на стан дітей, вчасно переключатися з одного виду музичної діяльності на інший, дотримуватися темпу заняття щодо особливостей сприйняття дітей з порушенням зору. У грі емоційність і виразність педагога при показі ігрових вправ вкрай необхідна, так як вона полегшує наслідування, емоційно заряджає дітей. Ігрові образи спочатку задаються педагогом, а потім вільно розвиваються уявою кожної дитини. Педагогу необхідно вміти гнучко змінювати свою позицію: то стаючи учасником гри, активно захопливим, що показує, то просто спостерігаючи з боку, непомітно керуючи, при цьому не змушуючи дітей, не оцінюючи, чи не порівнюючи з іншими і, звичайно, не караючи. Складність цієї роботи для педагога полягає в тому, що при переході від одного образу до іншого він повинен бути одночасно і в грі, і керувати діями дітей. Головне - не допустити «повчального вчительського» тону, тим самим не порушити атмосферу довіри, не злякати інтерес до гри. На заняттях тільки від педагога залежить підтримка атмосфери невимушеності, радості і взаємного спілкування.
Вміння створювати ігрову атмосферу на занятті дає можливість педагогу в доступній та цікавій формі збагачувати досвід дітей з: музики, навчання дітей елементарної нотної грамоти, формування уяви про тембр, жанр, колір; знайомство з музичними інструментами та їх класифікацією. Все це розвиває стійкий інтерес до різних видів музичної діяльності - співу, муз ично-ритмічних рухів, слухання музики, музичної гри - драматизації, з допомогою яких вдається розвивати емоційну сферу, зняти психологічну скутість.
Згідно теорії Юнга-Гельмгольця та досвідів Л.Шварца розроблені музично-дидактичні ігри на основі кольору, що є ефективним засобом формування і моделювання звуковисотних відносин інтонаційного багатства музичної мови. Колір сприяє корекції зорових порушень.
Завдяки спеціально підібраному репертуару, цілеспрямованому педагогічному впливу і досягається психоемоційна корекція, створюються умови для розвитку музичних і творчих здібностей дітей.
Чим більше органів чуття задіяно в діяльності дитини, тим інтенсивніше йде її розвиток. Для дітей з порушенням зору дуже важливо тактильний дотик до предметів, частинам тіла. Тому для активізації уваги дітей на початку заняття рекомендується використовувати різні вправи з використанням "звучних жестів" і розспівки. Нескладні тексти і мелодія, що складається із звуків мажорної та мінорної гами, інтервалів, тетрахордів допомагають зібрати увагу дітей ("включитися в роботу"), зняти скутість, розвивають координацію голосу і руху, піднімають настрій, задають позитивний тон, покращують емоційний клімат на занятті, готують голос до співу.

Автор: 

Осіпова Інна Анатоліївна, музичний керівник Комунального спеціального дошкільного навчального закладу №147 м.Кривого Рогу

Голосування

Які матеріали Ви шукаєте?:

Останні коментарі