Тема уроку: Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема людини у суспільстві, її знеособлення.
Мета уроку: розкрити перед учнями світоглядні позиції та творчості спадщину талановитого українського присьменника; проаналізувати сюжетно-композиційну будову оповідання; розвивати уважність, спостережливість, зосередженість, логічне мислення; виховувати любов і повагу до краси рідного слова.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет письменника, виставка літератури, ілюстрації, аудіозапис пісні О.Шевченка «Білий кінь» (СD альбом «Серйозні речі»); роздатковий матеріал «Тест-рейтинг», мультимедійні засоби наочності.
Епіграф:
У кожного є три характери: той, який йому приписують;
той, який він сам собі приписує; і, нарешті, той, який є насправді.
В. Гюго
Зміст і структура уроку
Методична ремарка. Учнів працюють у творчих групах, кожна з яких взаємодоповнює іншу. Протягом уроку вчитель та учні коментують виставку літератури, ілюстрації до твору, епіграф. Перед школярами на партах тексти твору, роздатковий матеріал «Тест-рейтинг».
І. Організаційно-вступна частина уроку
ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання
Вступне слово учителя. «Усе свідоме життя я творив себе, бо тільки духовно багата особистість здатна щось справжнє написати, за наявності, звичайно, літературного таланту», – зазначив В.Дрозд у щоденникових записах під назвою «Бог, люди і я». Він вирішує «здійснитися як особистість, як літератор».
Про митця, його світоглядні погляди та творчу спадщину і довідаємося на сьогоднішньому уроці.
Тест-рейтинг
Методика проведення. Учням пропонуються питання за зразком відкритого тесту, на які вони повинні дати відповідь самостійно. Після проведення тесту підраховується кількість правильних відповідей на кожне питання. Одержане число відняти від числа загальної кількості робіт – виходить «вартість» кожної відповіді. Чим більша кількість правильних відповідей, тим «менше» вона коштує. Чим менша кількість правильних відповідей, тим «дорожче» ця відповідь. Зіставивши результати тесту, переводимо систему балів у тридиційну систему оцінювання.
1. Де і коли народився В.Дрозд?
2. Як іронічно називав говірку свого села письменник?
3. Як тлумачить В.Дрозд свою версію, чому з янголів не буває письменників?
4. Чому дитинство автора асоціюється лише з чорно-білими кольорами?
5. Який випадок з дитинства викликав неабияку гордість за свою маму?
6.Чому від публікації першого вірша про берізку мав неприємності?
7.Чому після закінчення середньої школи В.Дрозд не отримав атестат?
8. Де почав свій трудовий шлях майбутній письменник?
9. Який псевдонім обрав собі письменник?
10. Де і коли була вперше надрукована повість В.Дрозда «Люблю сині зорі»?
11. Якої нагороди був удостоєний письменник у 1992 р. за роман «Листя землі»?
12. Який «больовий поріг» у митця?
Відповіді. 1.25.08.1939 р. у с.Петрушин на Чернігівщині. 2. «Петрушинська». 3.Немає про що писати, бо душа у них чиста і свята. 4. Припало на роки війни. 5. З повагою ставилася до німецьких полонених солдатів. 6. Голова сільради неправильно зрозумів зміст твору і хотів написати донос на автора. 7. Не заплатив за навчання. 8.У редакції районної газети. 9. Семирозум. 10. У журналі «Дніпро» у 1962 р. 11. Шевченківської премії, а згодом – Міжнародної премії фундації Антоновичів (США). 12. Низький.
Асоціативний портрет.
Узагальнення відомостей про життєвий і творчий шлях письменника.
ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань
Інтелектуальна розминка
1.У який історичний період жив і творив В.Дрозд?
2. Що вам відомо про «добу шістдесятників»?
3. Кого з митців слова, які жили і творили у той час ви знаєте?
Учитель. Про цей період у історії літературного процесу, появу шістдесятництва всередині тоталітарної системи, В.Дрозд так занотував у щоденнику 08.01.1967р: «Приреченість асфальту, під яким життя, що прагне світла».
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, формування мотивації учіння
Постановка виконавських завдань
1.Узагальнити знання про світоглядні позиції митця.
2.Скласти синквейн.
3. Прокоментувати доречність епіграфа уроку.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Учитель. «Білий кінь Шептало» – одне з ранніх оповідань митця, написане в ті роки, коли після епохи жорстокої цензури література як один з видів мистецтва вперше розвивається в умовах практично повної свободи. Знято будь-які обмеження. В основі твору – алегоричні образи, які допомагають зрозуміти, хто є хто.
Робота над змістом твору.
Бесіда. «Карусель запитань та відповідей».
1. Хто головний герой оповідання?
(Головний герой оповідання – білий кінь Шептало).
2. Що втілює письменник в алегоричному образі коня?
(Суперечливу особу періоду «застою»).
3. Які приємні спогади допомагають героєві у важкому повсякденному житті?
(Спогади про безтурботне дитинство, роки, які «пахли молоком і конюшиною»).
4. Що розповідала мама про гордих білих коней?
(... «від дідів і прадідів працювали на помості», а люди захоплювалися їхньою гордовитою поставою й аплодували їм).
5. Чи змінилося життя білого коня?
(Білий кінь потрапив до «бригадного стовпища», яке сприймається нами як натовп безликих персоналій. Проте він переконаний, що потрапив до стайні тільки завдяки якомусь випадку, химерній долі).
6. Чому Шептало втрачає своє «я»?
(Переконує себе в тому, що до всього треба звикати, «супроти вітру не побіжиш, то краще, розумніше» прикидатися скореним, а вільним бути лише в душі).
7. Коли виявляється твердість характеру Шептала?
(Протест проти приниження: ««хлопчисько чіпкими руками пригнув голову коня, спритно накинув недогнуздок і владно сіпнув до себе»).
8. Як почував себе на волі кінь?
(Прекрасно, описи природи допомагають розкрити внутрішній світ героя: «небо над Шептало напнулося, тріснуло навпіл; трави заворожили його своєю духмяністю»).
9. Що змусило коня повернутися до стійбища?
(Він не хотів бути білим конем, а тому шубовснувся в калюжу і став сірим. Як усі!)
10. Що стало алегоричним образом тогочасної системи?
(Стайня, яка клмкала його до себе).
Узагальнювальне слово учителя За допомогою алегоричних образів письменнику вдалося правдиво відтворити вплив епохи тоталітарного режиму на людину – її поведінку, погляди, світосприйняття, місце у суспільстві. Ця жахлива епоха наче зомбувала людину, відбиваючи у неї бажання жити і розвиватися вільно, самостійно, без принижень і знущань.
VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань
Характеристика художнього образу коня Шептала
1. Чим білий кінь Шептало вирізнявся з-поміж інших? Яким ви його уявляєте?
2. Які якості притаманні героєві? Які думки завжди снують у його голові?
3. Чому він часто тримався пооддалік від табуна? Чи є щось спільне у поглядах Шептала і
решти коней?
4. Яка найзаповітніша мрія Шептала?
5. Простежте за зміною почуттів героя і в яких епізодах це видно?
6. Як автор ставиться до свого героя? У чому він бачить його трагедію?
8. Яке ваше ставлення до головного героя?
Музична хвилинка. «Білий кінь» (Сл., муз., виконання О.Шевченка (альбом «Серйозні речі»)).
Учитель. Чому саме білий кінь – герой оповідання В.Дрозда? Спобуємо дослідити цей образ.
Презентація дослідницької роботи
І група. «Білий кінь: біологічні особливості»
Кінь світлий, майже рожевий колір голови, тулуба, кінцівок (максимально світлий варіант слонової масті), грива та хвіст – білі, шкіра рожева, райдужна оболонка світла (блакитні очі). Вчені університету Уппсалу з’ясували, що забарвлення білих коней – результат генетичної мутації у міру дорослішання тварин. Справа в тому, що всі коні мають подвійну копію певної ділянки ДНК. Білих коней фахівці поділяють на 2 види: власне білих (при народженні такі види мають рожеву шкіру і білу шерсть) і сірих – такі тварини при народженні можуть мати будь-який колір з домішкою сірого волосся. З віком і в процесі линьки сірі коні біліють і можуть стати білими остаточно. Люди почали приручати коней тому, що їх залучали тварини білого кольору. Тому й почали свідомо розводити коней такої породи.
Існує певний зв'язок між зовнішнім виглядом коня і його темпераментом. Білі коні «флегматичні й зніжені». З давніх часів відомо, що тварини з білою або світлою шкірою ніжніші, ніж темношкірі. Біла шкіра ніжніша, її капілярна мережа більш розвинена, а барвний пігмент, що слугує деяким захистом тканини, відсутній. Так, білі й блідо-жовті (булані) коні в молодості частіше й сильніше занедужують на мітому, а в зрілих літах – на інфлюенцу, ніж коні з темною шкірою.
ІІ група. «Білий кінь у слов’янській міфології».
У святковому ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, що біжить по небу. Наші предки шанували білого коня, якого вважали священним. Він уособлював Світанок. На острові Ругії колись стояв храм Світовида. При цій святині жрець утримував білого коня, на якому було заборонено верхи їздити, бо це був священний кінь. Досі зберігся звичай переможця – полководець в’їжджає в місто через тріумфальну арку на білому коні.
На сьогоднішній день існує вислів: «на білому коні в’їхати» – тобто з’явитися де-небудь як переможець, як людина, що досягла тріумфального успіху.
Міф про Спасителя. В останній місяць свого життя Спаситель сідає на білого коня, летить і день і ніч по рідній землі, збирає біди і лиха і знищує, їх енергією свого життя. Коли він приїздить до тієї гори, де перейде прямо в небо, весь народ збирається туди, хоч зором, хоч рукою, хоч віддалік торкнутися Спасителя, а він витікає по краплині в свою землю, свій люд, забираючи з собою все лихо. І на горі-зникає під урочистий спів хору жерців. Кінь багряніє, як зоря і зникає в небі. Кажуть старі люди, що Спасителі з’являються серед нас і до сьогодні. Але зло набрало такої сили, що ми не знаємо, де він є, і чи є. А на останньому шляху чигає на нього фізичне вбивство, аби не звершив своєї справи. Та Спасителі долають всі перепони, навіть смертну межу і звершують свою справу. Якби не це – наш народ уже б давно поглинула пітьма.
Спасителі все частіше беруть на себе всі лиха рідної землі і люду. А ми не вміємо гідно поцінувати їх подвиг...
ІІІ група. «Символічний образ білого коня у Святому Письмі».
В Об’явленні святого Івана Богослова сказано: «І побачив я небо відкрите. І ось кінь білий, а Той, Хто на ньому сидів, зветься Вірний і Правдивий, і Він праведно судить і воює. Очі Його – немов полум’я огняне, а на голові Його – багато вінців. Він ім’я мав написане, якого не знає ніхто, тільки Він Сам. І зодягнений був Він у шату, забарвлену кров’ю. А Йому на ім’я: Слово Боже. А війська небесні, зодягнені в білий та чистий віссон (19:11-14) І він має на шаті й на бедрах Своїх написане ймення: «Цар над царями, і Господь над панами» (19:16).
Всі ці слова (образи ) свідчать про те, що Він є Слово і Слово є Господь. Іде мова про духовний зміст Слова. Символічний образ «відкрите небо» означає, що священний зміст видно тим, кому небеса відкриті, тобто віруючим в Господа і тим, що Його люблять. Білий кінь символізує розуміння духовного змісту Слова. Небесне військо, яке слідувало за Ним на білих скакунах, символізує тих, хто розуміє духовний зміст Слова. Білі і чисті одежі означають любов і віру. Ім’я, написане на одежі і бедрах, є символ істини і блага. Білий кінь трактується як розуміння Слова Божого і означає розумоосяжні предмети. Кінь і вершник часто згадуються в пророчих розділах Слова, але те, що кінь символізує мудрість, а вершник – того, хто володіє розумом, до цього часу не було відомо. Оскільки кінь означає розум, при згадці про коней в Слові духи і ангели, які перебувають з людьми, тут же усвідомлюють, що мова іде про розум. Коні, які сяють подібно вогню, являються вибраним духам інших сфер, коли ті духи набувши мудрості підносяться на небеса.
ІV група. «Увіковічення у пам’ятниках»
Квадрат – перший кінь, якому за життя поставили бронзовий пам’ятнику у натуральну величину. Монумент встановлено на першому державному кінному заводі в Горках під Москвою (сульптор Е.Гіляров). Це кінь-чемпіон орловської рисистої породи. Він став батьком більше, ніж шестистам коням, які успішно виступають на іподромах світу.
Пам’ятник Троянському коню.
Фігура коня знаходиться на тому місці, де, як вважають учені, знаходилася давня Троя. За легендою, художник Епей зі своїм учнем створив знаменитого коня за допомогою богині Афіни Паллади.
У графстві Кент в Англії встановили скульптуру гігантського білого коня - статуя перемогла в британському конкурсі арт-проектів Ebbsfleet Landmark Project. Ідея встановити в Кенті скульптуру коня, який в 33 рази більше за реальну тварину, належить Марку Уоллінджеру. Величезна скульптура підноситиметься над землею на 50 м. Білий кінь впродовж сотень років є символом графства Кент і використовується в емблемі його місцевої ради.
Пам’ятники коням встановлено у Воронежі, Вологді, Новгороді, Сочі (кінь в пальто). Кінь є емблемою святих Георгія, Мартіна, Маврикія, Віктора; дикі коні - емблема святого Іполита.
Бесіда.
-Чи співпадає втілення автором в образі коня благородності, життєвої мудрості, з досліджуваною характеристикою білого коня?
Узагальнювальне слово учителя.
Білий кінь Шептало – це алегоричний образ. Автор зображує людину у стані внутрішнього роздвоєння. Підсвідомо вона хоче бути вільною, не хоче приймати рабську долю, бути «як усі», опирається «сірій» буденності, але зазнає поразки у цій боротьбі. Людина змирилася зі звичним станом речей. Так і білий кінь, повертається додому, але навіть і подумати не зміг, що рідне подвір’я вже зачинене для нього. Проте він вирішив все-таки тут залишитися, тому «скільки зміг, просунув голову між двох жердин та й собі задрімав...»
VІІ. Підведення підсумків уроку і повідомлення д/з.
Творча робота. «Два – чотири – усі разом».
Складання синквейна
Кінь.
Розумний, благородний.
Мучиться, страждає, надіється
Вирватися чимскоріш на волю
Шептало.
Оцінка діяльності на уроці, обгрунтування виставлених балів, педагогічні рекомендації щодо вдосконалення навчальної роботи, оголошення домашнього завдання.
1.Опрацювати матеріал підручника (відповіді на запитання; виконання завдань пошукового, творчо-розвивального характеру) 326-336.
2.Письмове завдання 2 (стор.336).
3.Прочитати повість «Ирій»»; опрацювати матеріал підручника (стор.337-364).
Використана література
Драч І. Алегоричність образу коня Шептала в однойменному оповіданні Володимира Дрозда http://ukrsoch.botan.
Слоньовська О.В. Українська література: підручн. для 8 кл. загальноосвітн. навч. закл./О.В.Слоньовська. – К.: Освіта, 2008. – С.288-311.
Семчук Д.Б.
ліцей №3 м.Чернівці
учитель української мови та літератури
http://xvatit.com/