Користувацький вхід

Хіба не однаково, якою мовою говориш?

Зареєструйтесь,
щоб мати можливість переглядати всі сторінки та файли,
публікувати власні матеріали, отримувати сертифікати.

...

1

Читання мовчки. 11 клас

Хіба не однаково, якою мовою говориш?
Адже хліба чи м’яса від цього не побільшає...

З розмови пасажирів у міському автобусі

Чи не найпоширенішим (навіть серед філологів-мовознавців!) і найнебезпечнішим є переконання, що “мова є засіб, знаряддя спілкування між людьми” (Й.Сталін), тобто що основною (а то і єдиною!) функцією мови є комунікативна функція.
Чому ж до цього часу всі люди на Землі не заговорили якоюсь однією мовою, хоча б такою, нескладною для вивчення, штучною мовою есперанто? Дехто багатомовність людства пояснює як Божу кару за зухвалість – “вавилонське вежотворення”. Та справа в тому, що насправді багатомовність – це не кара, а дар Божий (чи природи – це вже як для кого).
Кожна жива мова, крім комунікативної, виконує ще багато суспільно-значущих функцій: пізнавальну, естетичну, фактичну та ін. – фахівці налічують їх понад двадцять. І найсуттєвішим є те, що кожна жива мова – це своєрідний інструментарій духовної та творчої діяльності людини й етносу. Кожна національна мова є неповторним, неперекладним органом світобачення, своєрідним “вікном у світ”. Кожна національна мова – це унікальне макрополе духовної діяльності нації та окремих її представників, і саме вона історично і навіть географічно найкраще пристосована для найефективнішої творчої діяльності етносу. А значить кожна національна мова, маючи свої переваги над іншими, а в чомусь і поступаючись перед ними, спроможна забезпечити найбільші успіхи в усіх сферах суспільного й особистого життя, – у тому числі й соціально-економічній (бо ж багато хто вважає, що мова впливає лише на культуру та освіту). Отож виявляється, що й такі приземлено-прагматичні речі, як “хліб” і “м’ясо”, опосередковано, через результативність духовної (а відтак – наукової, політичної, економічної, правової, бізнесової та ін.) діяльності, залежить від того, якою мовою ми говоримо. І тут як відповідь на репліку, винесену в епіграф, пригадуються слова нашого національного пророка: “Ох, неоднаково мені...” (За О.Пінчуком; 280 сл.).

На кожне із запитань вибрати правильну відповідь.

1. Слова про те, що “мова є засіб, знаряддя спілкування між людьми належать

  • а) В.Леніну;
  • б) Й.Сталіну;
  • в) М.Хрущову;
  • г) Л.Брежнєву.

2. Штучно створеною мовою є

  • а) фламенко;
  • б) анданте;
  • в) есперанто;
  • г) крещендо.

3. Біблія людську багатомовність витлумачує як Божу кару

  • а) за вбивство Каїном Авеля;
  • б) за будівництво Вавилонської вежі;
  • в) за нечестивість мешканців міст Содома і Гоморри;
  • г) за поклоніння золотому тельцю.

4. Комунікативна функція мови означає її роль

  • а) у пізнанні світу;
  • б) у спілкуванні між мовцями;
  • в) у людському мисленні;
  • г) у формуванні особистості.

5. Усього функцій мови фахівці налічують

  • а) більш як п’ять;
  • б) більш як десять;
  • в) більш як двадцять;
  • г) більш як сто.

6. Кожна національна мова найкраще пристосована

  • а) для найефективнішої фізичної праці етносу;
  • б) для найефективнішої творчої діяльності етносу;
  • в) для найефективнішої спортивно-оздоровчої роботи серед представників етносу;
  • г) для організації дозвілля представників етносу.

7. Термін жива мова означає

  • а) мову міжнародного спілкування;
  • б) мову, яка існує в усній і писемній формі;
  • в) мову, яка існує тільки в усній формі;
  • г) мову, яка існує тільки в писемній формі.

8. В епіграф опрацьованого тексту винесено репліку

  • а) “Не одцурайсь мій сину мови! У тебе іншої нема”;
  • б) “Рости рідна мово і будь нам щитом!”;
  • в) “Хіба не все одно, якою мовою говориш?”;
  • г) “Забувайте українську мову, забувайте власну мову, люди!”

9. На винесене в епіграф питання автор тексту відповідає цитатою

  • а) “Всякому місту звичай і права”;
  • б) “Не гайнуйте часу, громадяни, забувайте українську мову!”;
  • в) “Ох, неоднаково мені...”;
  • г) “Борітеся – поборете!”

10. Слова, процитовані автором тексту, належать

  • а) Григорієві Сковороді;
  • б) Іванові Котляревському;
  • в) Тарасові Шевченку;
  • г) Пантелеймонові Кулішу.

11. Головною думкою опрацьованого тексту є

  • а) уславлення милозвучності та краси української мови;
  • б) ствердження унікальності національної мови в житті етносу;
  • в) заперечення важливості національної мови в житті етносу;
  • г) ствердження думки про можливу користь одномовності людства.

12. Текст створено у такому підстилі наукового стилю мовлення

  • а) власне науковому;
  • б) науково-технічному;
  • в) науково-навчальному;
  • г) науково-популярному.

В приєднаному файлі матеріал відформатовано для друку і використання на уроці у вигляді роздаткового матеріалу

Автор: 

З книги Олександри Глазової "Рідна мова: Види контролю для оцінювання знань і вмінь за 12-бальною системою: 11 клас. – Вид. доп. і перероб. – К.: Любисток, 2004. – 69 с. (Сер. «Книгозбірня словесника») стор.22-24
ISBN 966-8102-23-1

Джерело: 

Це з книги Олександри Глазової "Рідна мова: Види контролю для оцінювання знань і вмінь за 12-бальною системою: 11 клас. – Вид. доп. і перероб. – К.: Любисток, 2004. – 69 с. (Сер. «Книгозбірня словесника») стор.22-24
ISBN 966-8102-23-1
Книга викладена для вільного завантаження: http://www.glazova.org.ua

Дякую за вказівку на першоджерело.
Вніс зміни в публікацію.

Методичний портал | Акція "Розшукуються автори"

Голосування

Які матеріали Ви шукаєте?:

Останні коментарі