Снігурівська загальноосвітня школа I ступеня № 2
Організація ігровоі діяльності у групі продовженого дня
Вихователь гпд
Дубініна О.П.
Гра – це величезне світле вікно,
через яке у духовний світ дитини
вриваються живильний потік уявлень,
понять про навколишній світ.
Гра – це іскра, яка запалює
вогник допитливості.
В.О.Сухомлинський
Залежно від змісту та структури ігри поділяються на пізнавальні та інтелектуальні, творчі та рольові, рухливі та спортивні, сюжетні, дидактичні тощо.
Усі вони потрібні й по-своєму корисні дітям, але особливе місце серед них мають рухливі ігри. По результатам соціальних досліджень 85 % часу, коли школярі не сплять, вони проводять в сидячому положенні, а це згубно впливає на їхнє здоров’я.
Крім того, після закінчення школи близько 80 % учнів мають вади опорно-рухової системи, постає питання: що робити, щоб здоров’я дітей не погіршувалось?
Тільки правильно організовані та проведені ігри дають бажаний та запланований ефекти у фізичному розвиткові дитини.
Психологи вважають, що маленька дитина – це діяч, творець. А гра різнобічно впливає на дітей, сприяє розвитку гармонійної особистості.
Цінність рухливих ігор полягає в тому, що в своїй сукупності вони вбирають в себе всі види властивих людині природних рухів: ходьбу, біг, стрибки, лазіння, кидання, ловіння, вправи з предметами.
І з давніх - давен так ведеться, що гратися любили і наші батьки, як батьки наших батьків, тобто дідусі і бабусі. І навіть дідусі та бабусі наших дідусів та бабусь теж любили погратися. Усі вони вигадували різні ігри, навчалися одне в одного. Старші передавали меншим свої вигадки, а менші додавали щось своє, придумуючи нові забавки.
Народні ігри створені народом так само, як казки, приказки, загадки, вони передаються з покоління кожного народу: "У всіх народів існує чималий запас ігор, котрі якоюсь мірою відбивають побут народу".
Перші записувачі та збирачі українських народних ігор з'явилися у XIX ст. Це етнографічні праці Н.Маркевича (1860), П.Т.Чубинського (1877).
Народні ігри як засіб виховання дітей високо оцінював К.Д.Ушинський, який підкреслював яскраво виражену педагогічну спрямованість народних ігор.
Кожна народна гра містить у собі доступні форми навчання, спонукає до ігрових дій, спілкування з дорослими. О.П.Усова писала: "У народних іграх немає навіть тіні педагогічної настирливості, а й разом з тим усі вони цілком педагогічні" .
Високу оцінку іграм дав В.О.Сухомлинський: "Гра - це величезне світле вікно, крізь яке в духовний світ дитини вливається живлючий потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра - це іскра, що засвічує вогник допитливості".
Ігри та забави становлять чималий розділ народної дидактики й охоплюють найрізноманітніші її аспекти: народознавчий, мовлений, математичний, природний, пізнавальний, розважальний, оздоровчий тощо. Народні ігри - життя кожної епохи.
Український письменник Василь Довжик називає ігри народним мистецтвом: "Та й хитра ж штука, оця народна гра! Ви думали - такі собі пустощі, коли робити нема чого, ото забавка, - мистецтво. А вона має свій погляд на людину, батьківщину, добро, уявлення про тебе і світ. Бо мистецтво - це метод пізнання себе і світу. А гра записала в собі і закодувала в генах дії не лише народні знання, а нас із вами, наш національний характер".
З допомогою народних ігор діти опановують перші елементи грамотності, відкривають їм живу історію свого народу, вчать любити народних героїв і ненавидіти кривдників.
Народні ігри можуть проводитись у будь-якій обстановці: у помешканні й на галявині, на подвір'ї і біля ставу, на луках і на річці.
Гра досить рано входить у життя дітей. Діти будь-якого віку знайдуть собі гру до смаку. Добираючи її, слід враховувати вік дітей, чітко визначити мету кожної гри.
Наші батьки ще пам'ятали народні ігри без книжок, але, на жаль, ми вже їх розгубили. А це ж, так, як і рідна мова, пісні, обряди, також наш най дорогоцінніший скарб і його втрачати не годиться.
Гра - це не просто забавка, а водночас і весела школа життя. В іграх закладена мудрість народна. Вони не лише розвивають фантазію, кмітливість, спритність, а й вчать справедливості, чесності, Знайомлять нас із давніми народними звичаями, уявленнями про світ.
Гра - творчість і праця. Ігри - "гімнастика розуму", тренування з комунікабельності - допомагають згуртувати колектив, виховувати навички організаторів, ініціативу, самостійність. Розумна, захоплююча гра більш дієва, ніж словесні форми. В ігровій ситуації, завдяки моменту умовності, легко відтворити основні фактори, що визначають комунікацію (мотиви і мету учасників, їхні соціальні ролі, умови спілкування; тактику досягнення мети). Лише під час гри дитина зможе "привласнити" дії, вчинки, якості, які виявляє під час ігрових дій.
Тому позашкільна виховна робота повинна бути органічним продовженням навчальної діяльності, передбачати використання різноманітних форм і методів, що спрямовані на розвиток творчості дітей, задовольнити потреби особистості, зміцнювати і розвивати її задатки та здібності.
Одна з таких форм - ГРА!
Додаток А
Рухливі ігри
ВЕДМІДЬ І ДІТИ
Навколо лави, що стоїть на майданчику, малюється крейдою коло. Це „ барліг ведмедя”. Вибраний за допомогою лічилки „ ведмідь" залазить у свій „ барліг” і „ лягає спати" на лаві. Всі діти-гравці бігають, стрибають навколо „ барлога" і голосно гукають, дратуючи „ ведмедя”: Ой, ведмедю волохатий, Годі лапу вже смоктати. Прокидайся, косолапий, Ану спробуй нас впіймати! „Ведмідь” прокидається, ричить і кидається на гравців, намагаючись впіймати будь-кого з них. Впійманих дітей „ведмідь” забирає до себе в „барліг”, садить на лаву і знову лягає спати. Гра продовжується доти, поки „ведмідь” не спіймає 4-5 дітей. Після цього із числа не впійманих дітей вибирається новий „ведмідь” і гра продовжується. Перемагає той, кого ведмідь жодного разу не забрав до „барлога”.
КОНИКИ
Діти поділяються на „коників” і „їздових”. На майданчику проводять лінію. На одному кінці стають „коники”, на другому - „Їздові”. „Коники”, тримаючись за руки, підходять до лінії, промовляючи: Тара-тара-тору, вийшли коні з двору. Сказавши це, вони розбігаються примовляючи: „цок-цок-цок”, а „їздові" ловлять їх. Зловивши, відводять на місце (двір). Коли всі „коники" переловлені, діти міняються ролями.
ЯЩІРКА
Розділіться на три команди. Намалюйте на майданчику велике коло. Одна команда шикується в колі. Гравці стають один за одним, тримаючись за пояс тих, що попереду. Це - „ящірка”. Друга команда - за колом. У них м’яч, яким вони намагаються „відбити хвіст у ящірки”. За сигналом „ящірка" починає рухатись так, щоб захистити останнього гравця в колоні. Гравці команди, що стоять поза колом, намагаються влучити м’ячем у „хвіст ящірки”, тобто „вибити" останнього гравця. Якщо м’яч попадає в нього, він виходить з гри. Тоді стараються влучити в наступного. Попередньо домовляються у скількох гравців треба вцілити (2-3), щоб відбити „хвіст ящірки”. Потім команди міняються місцями. Перемагає та команда, яка зуміє швидше відбити „хвіст ящірки”.
ГУСЕНИЦЯ
Учасники кожної команди шикуються в колони на відстані 2 м одна від одної, за стартовою лінією. Гравці приймають положення „ гусениці”. Ліву руку кладуть на ліве плече попереднього гравця, а правою підтримують його праву ногу, зігнуту в коліні, за гомілковий суглоб. За сигналом команди, стрибаючи на лівій нозі і зберігаючи рівновагу, стараються досягнути фінішної лінії. Перемагає та команда, гравці якої першими перетнуть фінішну лінію.
Додаток Б
Малорухливі ігри
ДОЩИК
Сядьте зручно, де хто забажає. Прислухайтесь до шуму літнього дощу за вікнами і спробуйте відтворити його наступними рухами. На рахунок „раз, два, три, чотири” - вказівним пальцем правої руки вдаряйте в долоню лівої руки. Тоді двома пальцями, трьома, чотирма, долонею, а потім долонями обох рук об стегна обох ніг і, на кінець, ступнями ніг об підлогу, щоб відтворити гуркіт грому. Щоб відтворити відхід дощової хмари, повторіть ті ж самі рухи у зворотньому порядку.
ГРА В КАМІНЧИКИ
Для цієї гри потрібно запасти торбинку з морськими, або річковими плескатими камінчиками. Гравці можуть сидіти навколо великого ігрового стола, або на застеленій підлозі. На кожного з гравців - по 5 камінчиків. Кожний гравець по черзі бере в руку свої камінчики, підкидає їх в гору і цією ж рукою старається їх впіймати. Виграє той, хто впіймає більше. Цю гру можна урізноманітнити ще такими завданнями: Взяти в руку 5 камінчиків, один з них підкинути до гори, решту швидко відкласти в сторону і встигнути цією ж рукою впіймати підкинуті. Підкинути в гору 2 камінчики, взяти 3 і встигнути впіймати підкинуті.
ЗРОЗУМІЙ МЕНЕ
Розділіться на дві команди з однаковою кількістю гравців і виберіть командирів. Поставте на видному місті пісочний годинник. Члени команди шикуються в колони на відстані витягнутої руки, зліва і справа від ведучого. За сигналом командири команд підходять до ведучого, а всі учасники команд повертаються до них спиною. Ведучий пропонує командирам витягнути картки, на яких написано слово, що називає добре відомий предмет (шафа, телевізор, пилосос, і т.д.) Завдання командирів - підійти до команди, повернути обличчям до себе першого гравця і мімікою та жестами пояснити йому, який предмет називає слово, написане на картці. Цим же способом перший пояснює другому, другий - третьому і т.д. Перемагає та команда, яка швидко (поки у пісочному годиннику пісок пересиплеться з верхньої частини в нижню) і правильно відгадає слово.
ГРА "ЗАЙВЕ СЛОВО".
Назви зайве слово. Поясни, чому ти так вважаєш?
Щука, карась, окунь, рак.
Сашко, Миколка, Марійка, Оленка, Петренко.
Заєць, лось, кабан, вовк, вівця.
Додаток В
ВЕСЕЛІ СТАРТИ
Мета: Прищеплювати школярам любов до спорту, до занять спортивною підготовкою.
Шляхом проведення “Веселих стартів”, колектив згуртовується, діти починають розуміти значення слова “дружба”.
Вихователь: Дорогі діти! Сьогодні ми зібралися з вами в цьому залі, щоб провести спортивні змагання “Веселі старти”, а також подивитися, які ви спритні, розумні, винахідливі. Адже знаєте, що коли людина займається спортом, то вона і красива і здорова. У сьогоднішніх змаганнях братимуть участь команди 1 і 2 класів. Першим конкурсом буде привітання команд. Команда повинна була виготовити емблему, підготувати назву команди та привітання. Цей конкурс оцінюється в 5 балів.
Прошу:
виступ команди №1......................
А зараз:
виступ команди №2......................
Вихователь: Молодці, спасибі вам за ці чудові привітання. Наступним конкурсом буде гра з м’ячем “Передай - оббіжи”. Кожен з вас повинен взяти м’яч, добігти до протилежної сторони. І зробити все це якнайшвидше. Цей конкурс оцінюється в 3 бали. Почали!
Болільники, підтримуйте свою команду!
Вихователь: Добре з цим завданням справилася команда..
Наступним конкурсом буде “Верхом на м’ячі”. Кожен з учасників по черзі повинен дострибати до протилежної сторони, а потім взяти м’яч в руки і прибігти назад. Цей конкурс оцінюється в 3 бали. Почали!
Молодці! Тут перемогла команда..
Вихователь: Наступним конкурсом “Веселих стартів" буде “Павучок”. Правила гри: кожен з вас повинен присісти і, обпершись на руки, пройти до кінця по черзі. Конкурс оцінюється в 3 бали.
Молодці! В цьому конкурсі перемогла команда..
А зараз надамо слово журі.
Вихователь: Наступним конкурсом буде конкурс капітанів, який називається “Бій півнів”. Умови конкурсу такі: ви повинні одну ногу зігнути, а руки закласти за спину.
В такому положенні ви повинні виштовхати один одного з кола. Цей конкурс оцінюється в 1 бал.
В цьому конкурсі переміг капітан команди...
Вихователь: Для того, щоб ви трошки відпочили конкурс “Подумай - відгадай”. Умови конкурсу: я задаю питання, а ви даєте на нього відповідь. В разі, коли відповіді немає, допомогти можуть болільники. За правильну відповідь нараховується 1 бал.
Питання.
Собою - не птиця, співати не співа, а хто до хазяїна йде, знак дає. (Собака)
Уночі гуляє, а вдень - спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі (Сова)
Довгі ноги, довгий ніс, по болоту ходить скрізь (Лелека)
Іде в полі - як дощечка, а з поля, як бочечка (Корова)
Патлатий хазяїн в стріху прилетів (Горобець)
Вихователь: А зараз надамо слово журі.
Наступним конкурсом буде “Конкурс подолання перешкод”. Ви повинні до фішки пристрибати на одній нозі, а далі - на двох разом. Стрибати по черзі. За цей конкурс команда отримує 3 бали.
Молодці! Перемогла команда..
Вихователь: А зараз буде конкурс, де повинна взяти участь вся команда - “Перетягування канату”. Кожна команда повинна перетягти одна одну від цієї лінії. Цей конкурс оцінюється в 3 бали. Почали!
Надаємо слово журі.
Наступний конкурс наших змагань - важкий і водночас цікавий - “Тачечка”. Бере участь вся команда по 2 учасники. Один стає на руки, а другий повинен взяти його за ноги. В такому вигляді вони повинні пересуватися до фішки і назад. Конкурс оцінюється в 3 бали.
Перемогла команда..
Вихователь: І останній, але також цікавий конкурс “Висаджування картоплі”. Вам дається відеречко з картоплею. Перший учасник повинен “висадити" її, а другий - “зібрати”. І так далі. Почали!
Вихователь: На цьому наші змагання закінчуються, але спочатку надамо слово журі для оголошення підсумків.
Вітаємо команду...... з перемогою
Додаток Г
Дидактичні ігри
"ЩО В МЕНІ ХОРОШОГО?"
Діти надписують сонечко, вказуючи, які гарні риси характеру їм притаманні.
Вихователь
Сонечка в класі враз засіяли,
Зразу тепліше й світліше всім стало.Цікаво як вийшло, погляньте, будь ласка:
В нас - мамина ніжність,
Бабусина ласка,
Татова сила, дідова щирість,
Веселість сестриці і турботливість,
Братова вправність
І друзів гостинність,
Мудрість людська
І любов Батьківщини.
Та кожен з нас - унікальний.
Нема на світі другої
Такої ж, як Я, людини.
Діти
А тепер наш другий клас
Стане сонечком для вас.
Вихователь
У нас чудові діти,
Що зможуть вас зігріти.
Учні розповідають, яка в кого з них головна риса характеру.
ГРА „ЩО ЗМІНИЛОСЯ? ”
За сигналом учень заплющує очі. У цей час треба заховати якийсь предмет або переставити речі. Учень має сказати, що змінилося.
ГРА „ВПІЗНАЙ ЗА ГОЛОСОМ"
Діти стають у коло. Один з учнів (ведучий) виходить на середину і заплющує очі. Решта рухається по колу і співає пісні. За сигналом діти зупиняються, хтось з учасників гри говорить (можна змінити голос): „Ти загадку відгадай, хто покликав тебе, впізнай!". Ведучий розплющує і називає ім’я того, хто говорив. Якщо ім’я названо правильно - той, кого назвали, стає в середину кола.
ГРА „ВПІЗНАЙ ЗА СМАКОМ”
Заплющивши очі, учень відкриває рота. Йому кладуть до рота щось смачненьке. Треба впізнати, що це і розказати: який має смак, колір, форму тощо.
ГРА"ВГАДАЙ,ЩО В РУЦІ"
Діти вчаться виділяти суттєві ознаки овочів, фруктів, визначати за частинами ціле. У ході гри, коли діти опускають руки в мішок (не дивлячись у нього), беруть предмет (овочі чи фрукти), який там знаходиться, описують його, інші учні відгадують. Програє той, хто неправильно опише чи вгадає предмет.
ГРА „ХТО ЯКУ РОБОТУ ЛЮБИТЬ”
Діти стають у коло. На середину виходить учень. Він тихенько повідомляє вчителеві своє улюблене заняття й дістає кольоровий жетон. А учні жестами, пантомімою показують свою відгадку (гру в футбол, з ляльками, читання книжки, малювання, гімнастику тощо), а учень, який стоїть у колі, вручає жетон тому, хто відгадав його улюблене заняття. Учень із жетоном виходить на середину. Гра продовжується.
ГРА „ХТО ЗАХОВАВСЯ”
Учні під музику або спів ходять по колу, повторюючи різні рухи за ведучим. Потім той стає в круг, закриває очі, а один з учнів ховається. Ведучий відкриває очі і говорить, кого немає. Гру проводять доти, поки кожний не побуває у середині круга.
ГРА„ХТО ЦЕ ЗРОБИВ? ”
На столі лежать картинки зображенням донизу. Вихователь дає дітям завдання: „Розкажіть, хто працював, щоб виготовити той предмет, який зображений на картинці? ”; „Як називається професія людини, яка це зробила?".
Малюнки підбираються відповідно до теми. За правильну відповідь учні отримують бали.
ГРА„ВІДГАДАЙ,ЩО МИ РОБИМО?"
Ведучий виходить за двері. Інші учні домовляються між собою, що вони будуть робити (шити, рубати дрова, грати на скрипці, співати пісню).
Ведучий повинен відгадати, що зображають діти. Якщо він не відгадав, то знову іде за двері. Якщо відгадав - діти кричать: „Правильно! ” - і втікають, а ведучий їх ловить. Той, кого він спіймає і буде ведучим.